Menu Close

Visuomenės sveikatos stiprinimo veiklos

Eil. Nr.

Tema

Teoriniai užsiėmimai

Praktiniai užsiėmimai

1.

Mitybos reikšmė lėtinių neinfekcinių ligų atsiradimui bei jų profilaktikai

1. Sveika mityba − samprata ir pagrindiniai principai. Pagrindinės PSO, ES ir Lietuvos sveikatos politikos, susijusios su lėtinių neinfekcinių ligų valdymu, nuostatos.

2. Pagrindiniai lėtinių neinfekcinių ligų rizikos veiksniai ir jų įtaka sveikatai. Kūno masės indeksas ir jo reikšmė.

3. Maistinės medžiagos ir jų svarba žmogaus organizmui. Rekomenduojamos energijos ir maistinių medžiagų paros normos bei jų kiekiai Lietuvos gyventojų mityboje.

4. Jodo, seleno, vitaminų, Lietuvos geografinėje zonoje trūkstamų mikro- ir makroelementų reikšmė sveikatai.

5. Veiksniai, lemiantys maisto produktų bei gėrimų palankumą ar nepalankumą sveikatai. Maisto pasirinkimo piramidės principai.

6. Daržovių, vaisių, žuvies, viso grūdo produktų, skaidulinių medžiagų, geriamojo vandens vartojimo reikšmė sveikatai.

7. Būtinybė mažinti maiste sočiųjų riebalų, transriebalų (riebalų rūgščių transizomerų), cukraus ir druskos kiekį.

8. Maisto produktų ženklinimo „Rakto skylutės“ simboliu esmė ir tikslai.

9. Maisto produktų etiketėse pateikiamos informacijos supratimas.

10. Alergenai ir jų ženklinimas. Teiginiai apie maisto produktų maistingumą ir sveikatingumą.

11. Dietos, vegetarinė, veganinė mityba, žaliavalgystė bei jų įtaka sveikatai. Valgymo sutrikimai.

12. Maisto teršalai, kancerogeninės medžiagos. Maisto priedai. Genetiškai modifikuoti maisto produktai. Maisto papildai. Ekologiški maisto produktai.

13. Atskirų visuomenės tikslinių grupių mitybos ypatumai: kūdikių, vaikų, jaunimo, nėščiųjų, žindyvių, 65 m. ir vyresnio amžiaus asmenų, tam tikrų profesijų darbuotojų, asmenų, turinčiųjų antsvorio, ir pan. (pagal šį papunktį teikiama informacija ir užsiėmimų trukmė turi atitikti dėstomos medžiagos apimtį bei tikslinių grupių dalyvių poreikius).

14. Diskusijos grupėse (po 2–4 asmenis), konsultavimas, užduočių sprendimas.

15. Kiekvieno užsiėmimo pabaigoje atliekamas gautos informacijos įsisavinimo patikrinimas klausinėjant dalyvius apie išdėstytą medžiagą.

16. Dalyviai užrašo ir įvertina savo mitybos įpročius bei faktinę mitybą per praėjusią parą, apskaičiuoja daržovių ir vaisų suvartojimo atitiktį PSO rekomendacijoms, pažymi sveikatai palankius, nepalankius bei koreguotinus elgsenos veiksnius.

17. Atliekamos maisto produktų etiketėse teikiamos informacijos supratimo užduotys.

18. Pateikiamos užduotys namams, pvz.:

18.1. rašyti asmeninius mitybos ir fizinio aktyvumo dienoraščius, juose pažymėti sveikatai palankius bei koreguotinus elgsenos veiksmus;

18.2. sudaryti prekyboje esančių pagrindinėms maisto produktų grupėms priklausančių produktų, turinčių mažiausiai cukrų, druskos ir sočiųjų riebalų, sąrašą;

18.3. rasti „Rakto skylutės“ simboliu pažymėtus produktus vietinėje rinkoje;

18.4. rasti rinkoje „Rakto skylutės“ žymėjimo kriterijams artimus produktus, kurie galėtų pretenduoti į šį simbolį.

19. Atliekamas gautų duomenų aptarimas, koreguotinos elgsenos nustatymas ir rekomendacijų teikimas.

20. Esant galimybei, dalyviai konsultuojami interneto socialiniame tinkle sudarytoje grupėje.

21. Esant galimybei, sudaromi individualūs ar grupiniai gyvensenos keitimo bei įsipareigojimų planai.

2.

Sveikatinamojo fizinio aktyvumo reikšmė stiprinant sveikatą ir palaikant energijos balansą

1. Gaunamos ir eikvojamos energijos balanso palaikymo svarba.

2. Fizinio aktyvumo reikšmė nutukimo bei kitų lėtinių neinfekcinių ligų profilaktikai.

3. PSO ir Lietuvos fizinio aktyvumo rekomendacijos.

4. Fizinio aktyvumo galimybės darbe, laisvalaikiu bei vykstant iš vienos vietos į kitą.

5. Fizinio pajėgumo vertinimo būdai ir jų rezultatų reikšmė.

6. Dalyviai mokomi įsivertinti savo fizinio aktyvumo atitiktį rekomendacijoms.

7. Skiriamos užduotys namams, pvz., daryti mankštas, kas dieną vaikščioti su žingsniamačiu ir rašyti fizinio aktyvumo dienoraštį.

3.

Užkrečiamosios ligos

Užkrečiamosios ligos. Antimikrobinis atsparumas.

 

4.

Pirmosios pagalbos mokymai

Gaivinimo ir automatinės išorinės defibriliacijos bei kraujavimo stabdymo mokymai sveikatai pavojingų būklių atvejais (ištikus miokardo infarktui, insultui, užspringus, apalpus ir kt.).

 

5.

Burnos higienos užsiėmimai

Norintys sužinoti, kaip teisingai rūpintis burnos sveikata ir išvengti burnos ertmės ligų.

 

6.

Individualios sveikos mitybos konsultacijos ir kūno kompozicijos analizės atlikimas.

Norintys pakeisti savo mitybos įpročius, išmokti pasirinkti sveikatai palankesnius maisto produktus ir pagerinti savo sveikatą.

 

7.

Kiti teoriniai-praktiniai sveikos gyvensenos ir sveikatos stiprinimo užsiėmimai (paskaitos, viktorinos, protų mūšiai)

Norintys įgyti teorinių žinių ir praktinių įgūdžių sveikos gyvensenos ir sveikatos stiprinimo klausimais.

 

Skip to content