Gegužės 31-oji minima kaip Pasaulinė diena be tabako, kurios proga Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) ir visuomenės sveikatos šalininkai, inicijuoja kampaniją, siekiant atkreipti dėmesį į tabako vartojimo keliamą pavojų bei atskleisti žalingas tabako pramonės taktikas.
Šių metų tema – „Demaskuokime patrauklumą!“ – atskleidžia, kaip tabako ir nikotino pramonė taiko rinkodaros strategijas, kad pavojingi produktai atrodytų patrauklūs, ypač jaunimui.
Augantis nikotino produktų vartojimas tarp jaunimo kelia didelį susirūpinimą. 2022 m. nustatyta, kad 12,5 proc. paauglių Europos regione vartojo elektronines cigaretes, palyginti su vos 2 proc. suaugusiųjų. HBSC tyrimo duomenimis, Lietuvoje net 38 proc. 9 klasės mokinių yra bent kartą bandę rūkyti elektronines cigaretes. Tuo tarpu 1,6 proc. devintokų renkasi rūkyti tik įprastas cigaretes, o tai dar kartą pabrėžia skubių reguliacinių priemonių ir jaunimui skirtos prevencijos svarbą, orientuotą būtent į elektronines cigaretes.
Visuomenės sveikatos bendruomenė visame PSO Europos regione aktyviai dirba siekdama spręsti šį iššūkį, o Pasaulinė diena be tabako – puiki proga atkreipti dėmesį į vis didėjančią problemą ir šviesti visuomenę apie tabako pramonės tikruosius tikslus bei naudojamas priemones.
Duomenys:
- HBSC tyrimas Lietuvoje, 2022 m.1:
- 21,2 proc. 5–9 klasių mokinių bent kartą rūkė elektronines cigaretes per pastarąsias 30 dienų.
- 40,0 proc. 9 klasės merginų bent kartą rūkė elektronines cigaretes per pastarąsias 30 dienų.
- 36,9 proc. 9 klasės berniukų bent kartą rūkė elektronines cigaretes per pastarąsias 30 dienų.
- 19,4 proc. 9 klasės mokinių nurodė rūkantys tik elektronines cigaretes, palyginti su 1,6 proc., kurie renkasi tik įprastas cigaretes.
- ESPAD tyrimas Lietuvoje, 2024 m.2:
- 11,3 proc. 15–16 metų mokinių kasdien rūko įprastas arba elektronines cigaretes.
- „Planet Youth“ tyrimas Vilniuje, 2024 m.3:
- 9 proc. 15–16 metų mokinių kasdien rūko elektronines cigaretes.
- 37 proc. 15–16 metų mokinių bent kartą gyvenime yra rūkę elektronines cigaretes.
Už kiekvieno saldžiai kvepiančio, stilingo elektroninio prietaiso slypi karti tiesa.
Tabako ir nikotino pramonė modernizavosi – bet tikslai liko tie patys: kuo daugiau priklausomų žmonių ir maksimalus pelnas.
📱 Elektroninių cigarečių, nikotino maišelių ir kaitinamojo tabako reklama socialiniuose tinkluose buvo peržiūrėta daugiau nei 3,4 milijardo kartų.
🎥 Samdomi nuomonės formuotojai prisideda prie tabako ir nikotino vartojimo populiarinimo kaip madingo elgesio.
😷 Filtrai – tai rinkodaros triukas, skirtas sukurti saugumo iliuziją. Tačiau jie siejami su agresyvesne plaučių vėžio forma. Rūkymas žudo – su filtru ar be jo.
O kokios yra pasekmės?
💔 Beveik 1 milijonas mirčių kasmet PSO Europos regione dėl tabako vartojimo.
💔 153 000 mirčių dėl pasyvaus rūkymo.
Laikas sustabdyti melą. Jokių skonių. Jokių manipuliacijų.
#WorldNoTobaccoDay #WHOLithuania