PATARIMAI VAIKŲ MITYBAI

Sparčiai augančio vaiko organizmas suvartoja daug energijos, kuri yra sueikvojama net jiems ramiai sėdint. Ląstelių atsinaujinimui organizmas suvartoja daug maisto atsargų. Didelis vaikų judrumas reikalauja papildomos energijos. Todėl labai svarbus yra subalansuotas vaiko mitybos racionas ir režimas.

Įrodyta, kad sveiki mitybos įpročiai susiformuoja jau vaikystėje, todėl ypatingai svarbu juos diegti ir formuoti ankstyvame amžiuje.  Siekiant, kad vaikų mityba būtų tinkama ir sveika, labai svarbu, kad būtų laikomasi ne vieno ar kelių patarimų, bet būtų atsižvelgiama į visus sveikos mitybos principus ir taisykles bei rekomendacijas.

Vaikų mityboje labai svarbus įvairumo principas, nes tik taip organizmas bus aprūpintas visomis reikalingomis maisto medžiagomis, vitaminais, mineralinėmis medžiagomis.

Kai kurie maisto produktai turi būti vartojami kiekvieną dieną, kai kurie gali būti vartojami rečiau, tačiau ne rečiau kaip 1–2 kartus per savaitę.

Kiekvieną dieną rekomenduojama valgyti šiuos maisto produktus: daržoves, vaisius, uogas, grūdinius produktus (duonos gaminius, kruopų produktus), pieno produktus, augalinius aliejus, mėsą ir jos produktus.

Ne kiekvieną dieną galima valgyti žuvį ir jos produktus, kiaušinius, grietinę, sūrį.

Taip pat labai svarbu, kad būtų teisingas maisto produktų išdėstymas dienos bėgyje:

pirmoje dienos pusėje – produktai, turintys daugiau baltymų, riebalų, antroje – daugiau daržovių, vaisių, pieno produktų.

Rekomenduojama:

• Ne mažiau kaip 3–4 kartus per dieną valgyti daržovių ir jų patiekalų ir ne mažiau kaip

1–2 kartus per dieną valgyti vaisių ar uogų.

• Valgant ar užkandžiaujant reikėtų rinktis būtent vaisius ir daržoves, nes tai gali suteikti

augančiam vaiko organizmui daugiau maistinių medžiagų ir padėti suformuoti sveikos mitybos

įpročius.

• Vieną kartą per dieną valgyti košių.

• Rinktis maisto produktus, turinčius mažai cukraus; rečiau vartoti saldžių gėrimų,

saldumynų.

Svarbu žinoti, kad:

• Raktas į sveiką mitybą slypi daržovių ir vaisių įvairovėje, kuri yra tokia pat svarbi kaip

ir jų kiekis, nes skirtingos rūšies vaisiai arba daržovės teikia skirtingas maistines medžiagas, todėl

rekomenduojama kiekvieną kartą valgyti vis kitokių vaisių ir daržovių.

• Rauginti pieno produktai – jogurtas, kefyras, rūgpienis, varškė ir kiti pasisavinami

greičiau ir geriau negu pienas. Nustatyta, kad praėjus valandai po valgio pienas pasisavinamas iki 32 proc., kefyras, rūgpienis – iki 91 proc.

• Kalcio ir fosforo santykis piene yra optimalus.

• Kalcį ir fosforą organizmas pasisavina iš pieno produktų geriau negu iš kitų gyvūninių

ir ypač augalinių produktų.

• Valgymų metu ant stalų neturėtų būti druskos.

• Pirmenybė turėtų būti teikiama šiems patiekalų gamybos būdams: virimui vandenyje ar

garuose, troškinimui.

Jei vaikų mityba atitiks organizmo fiziologinius poreikius, remsis sveikos mitybos principais ir pagrindinėmis taisyklėmis bei sveikos mitybos piramidės rekomendacijomis, jei bus prisilaikoma mitybos režimo – mityba bus ne tik sveika, bet ir sveikatinanti. Ji bus nukreipta ne tik sveikatos išsaugojimui, bet jos įtvirtinimui ir stiprinimui.

Todėl, siekiant, kad kuo daugiau mokinių žinotų apie sveiką mitybą bei fizinį aktyvumą ir sveikai maitintųsi bei būtų fiziškai aktyvūs, būtina stiprinti mokinių, mokytojų ir tėvų mokymą apie sveiką mitybą ir fizinį aktyvumą mokyklose. Nesilaikant pagrindinių mitybos taisyklių, vaiko sveikata ir augimas gali sutrikti.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close