Pasaulinę bėgimo dieną pasitinkant

Pasaulinė bėgimo diena švenčiama kiekvienais metais pirmąjį birželio trečiadienį. Šiais metais tai birželio 3 diena. Bėgimo dienos metu įvairiais būdais propaguojama paprasta, pigi ir efektyvi fizinė veikla – bėgimas, taip skatinant kiekvieną žmogų pajudėti sveikatos labui. Pasaulinė bėgimo diena iš pradžių buvo švenčiama kaip nacionalinė bėgimo diena ir buvo įsteigta Jungtinėse Valstijose. Pirmą kartą jos paminėjimą 2009 m. organizavo JAV bėgimo entuziastai, profesionalai, visame pasaulyje žinomas Sporto medicinos koledžas (JAV) bei įvairios kitos nacionalinės ir tarptautinės bėgimo organizacijos. Bet oficialiai Pasaulinė bėgimo diena buvo įsteigta 2016 m. birželio 1-ąją. Tada daugiau nei 2,5 milijono žmonių iš 177 šalių įsipareigojo nubėgti daugiau kaip 9,2 milijono mylių. Būtent tada Niujorko meras Billas de Blasio paskelbė, kad ši diena tapo Pasauline bėgimo diena.

Šiuo sudėtingu pandemijos metu išradingai bei saugiai paminėti Pasaulinę bėgimo dieną galime bent keliais skirtingais būdais. Žinoma, neskaitant tų, kuriuos dar sugalvos patys entuziastai ir pasidalins su aplinkiniais. Jei nuolatos nebėgiojate, šią dieną galite skirti tam, kad pradėtumėte bėgioti ir ši paprasta fizinė veikla taptų kasdienės dienotvarkės dalimi. O jeigu jau bėgiojate, tai šios šventės proga galite užsibrėžti naujus, aukštesnius tikslus. Pavyzdžiui, sudalyvauti maratone ar kokiose nors varžybose ar tiesiog pailginti kasdienio bėgimo distancijas, ar padidinti bėgimo greitį, ar pasikviesti prisijungti draugą ir pan. Apie savo bėgimo pasiekimus galite paskelbti socialiniuose tinkluose naudodami grotažymę hashtag #NationalRunningDay.

Pasaulinę bėgimo dieną neturi reikšmės, kaip greitai bėgate ar kaip toli nubėgate. Visų svarbiausia – dalyvauti. Bėkite aplink savo namą, sodybą, kvartalą ar rajoną, paimkite kartu šunį, kvieskite draugus, kaimynus ar šeimos narius bendriems aktyviems žaidimams parke, pamiškėje, stadione ar kur kitur. Tiesiog apsiaukite sportbačius, pasiimkite vandens atsigerti ir išeikite į lauką pabėgioti. Svarbu, kad esate fiziškai aktyvus bei geros nuotaikos ir savo asmeniniu pavyzdžiu įkvepiate prisijungti kitus. Visų amžiaus grupių, sugebėjimų ir labai skirtingo fizinio pajėgumo žmonės gali dalyvauti bėgime užregistruodami save ar komandą specialioje Pasaulinės bėgimo dienos interneto svetainėje. Žinoma, šiemet dėl COVID-19 pandemijos pasaulyje nebus tokių gausių, milžiniškų dalyvių minių, kaip buvo pernai. Gal nebus ir tokių įspūdingų šventinių renginių, nes pasaulis kovoja su pandemija ir su ekonominėmis jos pasekmėmis. Tačiau visi norintys ir galintys kviečiami parodyti išmonę bei gebėjimą prisitaikyti prie pasikeitusios realybės.

Gerai, jeigu net per COVID-19 pandemiją pradėsite bėgioti. Visgi privaloma vykdyti visus saugumo reikalavimus ir imtis būtinų atsargumo priemonių. Jei bėgiojate lauke, prisiminkite socialinės distancijos svarbą ir venkite artimų kontaktų su kitais bėgiojančiais žmonėmis. Bėgant rekomenduojama išlaikyti 4–5 m atstumą, nes greitai bėgdami intensyviai kvėpuojame. Bėgikų iškvepiamo ir įkvėpiamo oro srovė daug stipresnė ir todėl gali turėti daugiau virusų. Taigi saugumo dėlei būtina pasirinkti tinkamą laiką ir maršrutą. Pabandykite bėgti anksti ryte arba per pietus, kad išvengtumėte žmonių susitelkimų. Susiraskite atviresnę erdvę: parką, skverą, pamiškę, rekreacinę zoną ar pan. Jeigu norite, bėgdami galite užsidėti bent dviejų sluoksnių drėgną kaukę, kuri pridengtų visą burną ir nosį. Tačiau FFP2 ar FFP3 (N95) klasės respiratorių tikrai nenaudokite, nes su jais gerokai sunkiau kvėpuoti ir labai greitai pritrūksite oro. Tačiau juos galite dėvėti, kai esate viešajame transporte, vaistinėje, prekybos centre ar kitoje uždaroje vietoje, kur yra daug žmonių. Taip pat nepamirškite dažnai plauti rankas. Jei turite bėgimo partnerį, pageidautina, kad tai būtų žmogus, su kuriuo bendraujate kasdien: sutuoktinis, artimas draugas ar bendradarbis, jei vis dar kartu einate į darbą. Šiuo metu nėra tinkamas laikas pradėti naujus didelius grupinius fizinius užsiėmimus arba prisijungti prie didelės bėgimo grupės.

Gera ir naudinga į lauką išeiti pavasarį, prasiblaškyti ir gauti nedidelį sveikatos gurkšnį tokiu neramiu laiku. Bėgimas gali suteikti naują teigiamą impulsą dienotvarkei, ypač jai tam tikrą laiką esate uždaryti namuose bei pakoreguoti karantino rutiną ir atsikratyti nuobodulio, nerimo ar slegiančių minčių. Nepamirškite, kad ilgiau bėgant išsiskiria hormonai endorfinai, kurie padeda sumažinti depresiją bei nerimą ir bent trumpai pasijusti geriau nei tūnant namie. Taip pat yra neabejotina nauda fizinei sveikatai: pagreitėja širdies veikla, suintensyvėja kraujotaka ir kvėpavimo funkcija, į kūno audinius patenka daugiau deguonies ir maisto medžiagų ir pasišalina daugiau medžiagų apykaitos produktų. Be to, mokslo įrodyta, kad didesnis fizinis pajėgumas, atsirandantis sistemingai bėgiojant, suformuoja ir stipresnę imuninę sistemą, kuri geba efektyviau kovoti su infekcijų sukėlėjais.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro specialistai, siekdami padidinti Lietuvos gyventojų informuotumą apie šią paprastą ir pigią fizinę veiklą, ragina savivaldybių visuomenės sveikatos biurus, nevyriausybines organizacijas, bendruomenes ir visus suinteresuotus žmones prisijungti prie šios dienos paminėjimo. Tačiau nepamirškime ir stropiai laikykimės visų būtinų nustatytų karantino reikalavimų!

 

Pagal užsienio spaudą parengė Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus visuomenės sveikatos specialistas Remigijus Zumeras

 

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close