Kaip paminėti Pasaulinę šiaurietiškojo ėjimo dieną per pandemiją

Tarptautinė šiaurietiškojo ėjimo federacija INWA (angl. The International Nordic Walking Federation) pakvietė visas nacionalines asociacijas, tarptautinio ir nacionalinio lygio trenerius, instruktorius, lyderius ir šiaurietiškojo ėjimo entuziastus dalyvauti šių metų pasaulinėje šiaurietiškojo ėjimo iniciatyvoje, kuri vyks 2020 m. gegužės 16–17 dienomis (šeštadienį ir sekmadienį). Pasaulinė šiaurietiškojo ėjimo diena – tai vaikščiojimo technikos (papildomai remiantis specialiomis lazdomis) paminėjimo diena, skirta žmonėms visame pasaulyje: bet kokio amžiaus, skirtingo fizinio pajėgumo ir skirtingų sugebėjimų. Ji pradėta minėti nuo 2012 metų. 

Paprastai tūkstančiai dalyvių visame pasaulyje išeina į gatves, takus, parkus, skverus, miškus ir kitur pasidžiaugti šia diena, taip propaguodami ir skatindami fizinį aktyvumą ir investuodami į savo sveikatą. Tačiau šiais metais, atsižvelgiant į pasaulinę COVID-19 pandemiją, būtina prisilaikyti visų galiojančių griežtų nacionalinių karantino apribojimų. Nepamirškite, kad truputį pasimankštinti lauke arba tiesiog greitai pasivaikščioti ir giliai pakvėpuoti yra puiku, jei tai jau leidžia karantino sąlygos: privalu laikytis būtino ne mažiau kaip 2 m atstumo tarp žmonių ir nesirinkti didesnėmis nei 2 asmenų grupėmis, išskyrus šeimas. Kartu galite išsivesti ir savo augintinį, jeigu tokį turite, suteikite džiaugsmo ir jam. Atminkite, kad užsikrėsti virusu oro lašeliniu būdu būnant lauke (kur gera, natūrali oro cirkuliacija) rizika yra daug kartų mažesnė nei būnant patalpoje. Taigi, pasaulinėje šiaurietiškojo ėjimo diena šiemet bus tikrai kitokia.

INWA visada tikisi savo narių vienokio ar kitokio dalyvavimo ir padeda organizuotai viešinti dalyvių veiklas:

  • Skatina dalyvius naudoti oficialų Pasaulinės šiaurietiškojo ėjimo dienos pavadinimą;
  • Ragina naudoti oficialų šios dienos logotipą, devizą bei emblemas;
  • Siūlo įterpti visų norinčiųjų dalyvauti renginius į oficialų Pasaulinės šiaurietiškojo ėjimo dienos kalendorių;
  • Siūlo pasidalinti vertinga ir vaizdinga informacija šia tema, ją įkeliant į INWA svetainės naujienų skiltį  arba viešinti „Facebook“, „Instagram“ paskyrose.

Šiek tiek naudingos mokslu pagrįstos informacijos apie šiaurietiškąjį ėjimą. Šiaurietiškasis ėjimas – laisvalaikio fizinė veikla, pritaikyta tiek poilsiui, tiek ir ištvermės treniruotėms, saugi, veiksminga ir tinkama praktiškai visų amžiaus grupių žmonių fiziniam aktyvumui. Visa reikalinga įranga yra specialios lazdos, su kuriomis galima vaikščioti mieste ar gamtoje ir, žinoma, būtina tinkama, patogi minkštesnė avalynė. Norint suprasti pagrindinius šiaurietiškojo ėjimo principus ir prisijungti prie jau praktikuojančios grupės, patartina išklausyti bent įvadinę mokymo programą, kuri trunka daugiausia keletą valandų. Ją veda šiaurietiškojo ėjimo instruktoriai, bet iš bėdos tą galima padaryti ir internetu.

Praktikuojant šiaurietiškąjį ėjimą kalorijų suvartojimas padidėja nuo 30 iki 70 proc. lyginat su paprastu greitu vaikščiojimu ar bėgimu ristele [12, 15]. Šiaurietiškasis ėjimas yra efektyvesnis už klasikinį vaikščiojimą ir teigiamai veikia daugelį organizmo sistemų: sumažėja širdies susitraukimų dažnis ramybės būsenoje, sumažėja pakilęs arterinis kraujospūdis (ypač sistolinis), su laiku padidėja bendras fizinis pajėgumas, padidėja maksimalus deguonies suvartojimas, pagerėja kraujo plazmos lipidų profilis ir teigiamai pakinta gliukozės lygis kraujo plazmoje; per ilgesnį laiką pakinta kūno audinių sudėtis ir KMI, pagerėja dinaminė pusiausvyra ir kartu pagerėja įvairiomis lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis sergančių pacientų būklė bei gyvenimo kokybė [1, 2, 3, 4, 5, 16].

Taip mankštinantis nuolatos palaikomas normalus kaulinio audinio tankis ir mineralizacija (ypač tai svarbu pagyvenusiems žmonėms) ir sumažėja tikimybė susirgti osteoporoze, padidėja raumenų jėga, ištvermė ir raumenų masė; šiaurietiškasis ėjimas teigiamai veikia stuburą, todėl jis sėkmingai praktikuojamas kankinant lėtiniams kaklo ir nugaros skausmams; padidėja kojų (klubo ir kelio) ir rankų (peties ir alkūnės) sąnarių lankstumas bei dubens funkcionalumas, sumažėja skausmai, pagerėja laikysena ir t. t. [6, 7, 8, 9, 10, 11]. Ši fizinė veikla veiksminga mažinant stresą, nerimą ir depresiją, gerina miegą, pagyvenusiems žmonėms stimuliuoja atmintį ir pažintines funkcijas, pagerėja kasdienis apsitarnavimas [12, 13, 14, 16]. Taigi, šiaurietiškasis ėjimas gali būti drąsiai rekomenduojamas daugumai žmonių kaip gera pirminės ir antrinės prevencijos priemonė nuo daugelio lėtinių neinfekcinių ligų.

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro specialistai, siekdami padidinti Lietuvos gyventojų informuotumą apie šią paprastą bei efektyvią fizinio aktyvumo rūšį, ragina nevyriausybines organizacijas, įvairias institucijas, šiaurietiškojo ėjimo instruktorius ir entuziastus aktyviai prisijungti prie šios dienos paminėjimo. Tačiau nepamirštant ir stropiai laikantis visų būtinų nustatytų karantino reikalavimų!

Pagal užsienio literatūrą straipsnį parengė Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus visuomenės sveikatos specialistas Remigijus Zumeras

Literatūra:

  1. Tschentscher M., Niederseer D., Niebauer J. Health benefits of Nordic walking: a systematic review. Am J Prev Med, 2013, 44 (1), p. 76–84. Interneto prieiga: 10.1016/j.amepre.2012.09.043.
  2. Bullo V., Gobbo S., Vendramin B., Duregon F., Cugusi L., Di Blasio A., Bocalini D. S., Zaccaria M., Bergamin M., Ermolao A. Nordic Walking Can Be Incorporated in the Exercise Prescription to Increase Aerobic Capacity, Strength, and Quality of Life for Elderly: A Systematic Review and Meta-Analysis. Rejuvenation Res, 2018, 21 (2), p. 141–161. Interneto prieiga: 10.1089/rej.2017.1921.
  3. Muollo V., Rossi A. P., Milanese C., Masciocchi E., Taylor M., Zamboni M., Rosa R., Schena F., Pellegrini B. The effects of exercise and diet program in overweight people – Nordic walking versus walking. Clin Interv Aging, 2019, 14, p. 1555–1565. Interneto prieiga: 10.2147/CIA.S217570.
  4. Kocur P., Deskurmielecka E., Wilk M. Effects of Nordic walking training on exercise capacity and fitness in men participating in early, short-term inpatient cardiac rehabilitation after an acute coronary syndrome – a controlled trial. Clin Rehabil, 2009, 23, p. 995–1004.
  5. Fritz T., Caidahl K., Krook A., Lundström P., Mashili F., Osler M., Szekeres F. L., Östenson C. G., Wändell P., Zierath J. R. Effects of Nordic walking on cardiovascular risk factors in overweight individuals with type 2 diabetes, impaired or normal glucose tolerance. Diabetes Metabolism, 2013, 29 (1), p. 25–32.
  6. Ossowski Z. M., Skrobot W., Aschenbrenner P., Cesnaitiene V. J, Smaruj M. Effects of short-term Nordic walking training on sarcopenia-related parameters in women with low bone mass: a preliminary study. Clin Interv Aging, 2016, 11, p. 1763–1771.
  7. Homma D., Jigami H., Sato N. Effects of Nordic walking on pelvis motion and muscle activities around the hip joints of adults with hip osteoarthritis. J Phys Ther Sci, 2016, 28 (4), p. 1213–1218.
  8. Gougeon M. A., Zhou L., Nantel J. Nordic Walking improves trunk stability and gait spatial-temporal characteristics in people with Parkinson disease. NeuroRehabilitation, 2017, 41 (1), p. 205–210.
  9. Morsø L., Hartvigsen J., Puggaard L., Manniche C. Nordic walking and chronic low back pain: design of a randomized clinical trial. BMC Musculoskelet Disord, 2006, 7, 77.
  10. Hendrick P., Te Wake A. M., Tikkisetty A. S, Wulff L., Yap C., Milosavljevic S. The effectiveness of walking as an intervention for low back pain: a systematic review. Eur Spine J, 2010, 19 (10), p. 1613–1620. Interneto prieiga: 10.1007/s00586-010-1412-z.
  11. Shove E., Pantzar M. Consumers, producers and practices: understanding the invention and reinvention of Nordic Walking. J Consum Cult, 2005, 5, p. 43–64.
  12.  Park S. D., Yu S. H. The effects of Nordic and general walking on depression disorder patients’ depression, sleep, and body composition. J Phys Ther Sci, 2015, 27 (8), p. 2481–2485.
  13. Vural M., Berkol T. D., Erdogdu Z., Pekedis K., Kuçukserat B., Aksoy C. Evaluation of the effectiveness of an aerobic exercise program and the personality characteristics of patients with fibromyalgia syndrome: a pilot study. J Phys Ther Sci, 2014, 26 (10), p. 1561–1565.
  14. Temprado J. J., Julien-Vintrou M., Loddo E., Laurin J., Sleimen-Malkoun R.Cognitive functioning enhancement in older adults: is there an advantage of multicomponent training over Nordic walking? Clin Interv Aging, 2019, 14, p. 1503–1514.
  15. Church T. S., Earnest C. P., Morss G. M. Field testing of physiological responses associated with Nordic Walking. Res Q Exerc Sport, 2002, 73 (3), p. 296–300.
  16. Keast M. L., Slovinec D’Angelo ME, Nelson C. R., Turcotte S. E., McDonnell L. A., Nadler R. E., Reed J. L., Pipe A. L., Reid R. D. Randomized Trial of Nordic Walking in Patients With Moderate to Severe Heart Failure. Canadian Journal of Cardiology, 2013, 29 (11), p. 1470–1476.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close