Gyvensena ir 2-ojo tipo cukrinio diabeto profilaktika

      Sergamumas cukriniu diabetu (CD) kasmet nenumaldomai didėja ne tik Europoje, bet ir Lietuvoje. Per pastarąjį dešimtmetį naujų susirgimų skaičius per metus Lietuvoje išaugo nuo 9 tūkst. iki 14 tūkst. Ne išimtis ir Prienų rajono savivaldybė – sergamumas 2-tipo cukriniu diabetu didėja (žr. 1 paveikslą).

1 pav. Sergamumas II tipo cukriniu diabetu 2013-2017 m.

     Pagal gyvenamą vietovę 2017 m. daugiau sergančiųjų II tipo cukriniu diabetu buvo miesto (148,2 atv./10 000 gyv.) gyventojai, nei kaimo (71,1 atv./10 000 gyv.). Lyginant pagal lytį dažniau sirgo moterys (106,9 atv./10 000 gyv.) nei vyrai (90,7 atv./10 000 gyv.).

     Svarbiausi CD profilaktikos metodai yra tinkama mityba ir fizinis aktyvumas. Jie kompleksiškai daro įtaką daugelio ligų (CD, širdies ir kraujagyslių, sąnarių ir raumenų ligų) rizikos veiksniams, taip pat didina pasitikėjimą savo jėgomis, gerina nuotaiką ir mažina riziką sirgti depresija, mažina onkologinių ligų riziką ir neturi nepageidautinų poveikių, teikia ilgalaikius rezultatus, gerina gyvenimo kokybę ir darbingumą, gali pailginti gyvenimo trukmę.

   Remiantis Suomijos diabeto prevencijos tyrimu (Finish Diabetes Prevention Study) ir Diabeto prevencijos programa (Diabetes Prevention Program), nustatyta, kad gyvenimo būdo pokyčiai ir fizinis aktyvumas mažina 2-ojo tipo CD išsivystymo riziką.

Asmenims, kuriems yra didesnė CD rizika, rekomenduojama:

  • mažinti kūno masę (ne mažiau kaip 7 proc.), ypač jei asmuo nutukęs,
  • didinti fizinį aktyvumą – ne mažiau kaip 30 min. vidutinio intensyvumo (širdies susitraukimų dažnis 60–80 proc. maksimalaus) fizinės veiklos kasdien (ne mažiau kaip 150 min. per savaitę); vartoti skaidulinio maisto (15 g maistinių skaidulų per dieną arba ne mažiau kaip 25–35 g per parą);
  • riboti sočiųjų riebalų vartojimą (mažiau nei 10 proc. bendrojo paros kalorijų kiekio);
  • sumažinti riebalų vartojimą (mažiau nei 30 proc. bendrojo paros kalorijų kiekio).

Fizinis aktyvumas, rekomenduotinas sergantiesiems CD

      Nemedikamentinėmis priemonėmis galima bandyti koreguoti nedidelę hiperglikemiją, kai dar nėra kitų gretutinių būklių ir ligų. Sergantieji širdies ir kraujagyslių ligomis, taip pat tie, kuriems išsivystė CD komplikacijų, pradėdami intensyviai mankštintis turi kreiptis į gydytoją – svarbu įvertinti, ar fizinis aktyvumas neprovokuos nepageidautinų reiškinių.

       Šiuolaikinių gydymo rekomendacijų esmė – gera CD ir jo rizikos veiksnių priežiūra, fizinis aktyvumas. Sergantiesiems CD gali būti rekomenduotas vidutinio intensyvumo ir intensyvus fizinis krūvis bent 150 min. per savaitę, mankštinantis tris dienas per savaitę, bet ne daugiau kaip dvi dienas iš eilės Jei rekomenduojama pradėti didesnio fizinio aktyvumo programą asmeniui, kuris gydomas insulino injekcijomis arba insulino pompa, jis turi glikemijos lygį matuoti ir prieš fizinį krūvį bei atsižvelgti į gautus rezultatus.

Galimos fizinio aktyvumo rūšys:

  • Aerobinis fizinis krūvis – bendrajai ištvermei lavinti (spartus vaikščiojimas, važinėjimas dviračiu, bėgiojimas, t. y. nepertraukiamas ir ne mažiau kaip 10 min. trunkantis fizinis aktyvumas).
  • Jėgos pratimai – raumenų jėgai ir ištvermei lavinti (darbas su treniruokliais, svarmenimis, savo kūno svoriu ir kt.).
  • Tempimo pratimai – sąnarių judesių amplitudei ir kūno lankstumui lavinti.

Pradėdami intensyviau mankštintis, sergantieji CD turėtų konsultuotis su kūno kultūros specialistu.

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai. Toliau naršydami svetainėje sutinkate, kad slapukai atsirastų Jūsų įrenginyje. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos.

Slapukas yra nedidelė teksto rinkmena, kuri, apsilankius svetainėje, išsaugoma Jūsų kompiuteryje arba greitojo ryšio įrenginyje. Dėl jo interneto svetainė tam tikrą laiką gali „atsiminti“ Jūsų veiksmus ir parinktis (pvz., registracijos vardą, kalbą, šrifto dydį ir kitas rodymo parinktis), dėl to Jums nereikia kaskart jų iš naujo įvedinėti, lankantis svetainėje ar naršant įvairiuose jos puslapiuose.

Close